Velkommen til

Jeg håber du kan drage nytte af mine opskrifter og oplevelser med forskellige ting. Send mig en kommentar, hvis du har gode ideer som du gerne vil dele

søndag den 25. november 2012

Æblesaft

Et par af vores venner var forbi i forrige weekend med en kæmpe pose æbler. Da jeg i forvejen havde vores æblerov, er fryseren fuld af æblemos og æbler skåret i både. Derfor måtte jeg finde på andre måder at bruge alle æblerne. Jeg pressede en del af dem til juice på saftpresseren - resten blev lavet til æblesaft. Det er en æblesaft som ikke kræver at man har en saftkoger, så det er dejlig nemt at gå til.

Jeg kogte æblerne med skræl og kernehus, så det krævede ikke mere end at vaske dem og skære dem i kvarte.

3 kg æbler
2 l vand
1 spsk. citronsaft
1,5 dl sukker
2 tsk citronsyre

Vask æblerne godt og skær dem i kvarte. Kog æblerne sammen med vand og citronsaft i cirka 30 minutter. Si det hele igennem en si med et viskestykke.




Hæld derefter saften over i en ny gryde og kog det igennem sammen med sukkeret indtil det er opløst.


Tilsæt citronsyre og hæld det på skoldede flasker skyllet med atamon.


Næste gang vil jeg prøve at tilføje 1 spsk. friskrevet ingefær per kilo æbler.


Saften er rigtig lækker og jeg vil nok fortynde det med lidt vand. Jeg har kun hold en flaske oppe, mens resten er blevet frosset ned. Så kan der tages dejlig saft op i løbet af vinteren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lad mig vide hvad du synes. Jeg sætter altid pris på en kommentar