Velkommen til

Jeg håber du kan drage nytte af mine opskrifter og oplevelser med forskellige ting. Send mig en kommentar, hvis du har gode ideer som du gerne vil dele

fredag den 7. juni 2013

Rugboller med surdej




Det er en af mine bageprojekter som er gået lidt galt. Opskriften har jeg fra The Food Club, så opskriften under er angivet efter den oprindelige opskrift. 
Jeg kunne overhovedet ikke få dejen til at slippe, så synes bare jeg kunne blive ved med at tilsætte mel. De nybagte boller smagte super, men jeg er bange for at de bliver nogle tørre bomber senere, når de er blevet kolde. Så næste gang tror jeg bare jeg holder mig til de angivne mål, og så får den ikke lov at slippe skålen i rørmaskinen inden den bliver sat på køl. Så jeg tror denne omkring bliver en ommer. 

Rugboller med surdej:
1 dl surdej
5 dl koldt vand
15 g salt
1 ært gær
200 g rugmel
400 g hvedemel

Opløs gæren i vandet sammen med surdejen. Tilsæt salt og mel og rør godt på røremaskinen. 
Når dejen er blevet æltet godt (gluten prøven), kommet den i en skål smurt med olie og sæt film over som et låg. Sættes på køl i omkring 24 timer. Dejen tages ud af køleskabet og står herefter i cirka 1 time eller mere. Herefter formes dejen til boller. Jeg fik 12 boller ud af portionen. 

Det er vigtigt at ovnen er super varm - cirka 250 grader før bollerne sættes ind. Bollerne bages i cirka 20 minutter til de har en sprød overflade. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lad mig vide hvad du synes. Jeg sætter altid pris på en kommentar