Velkommen til

Jeg håber du kan drage nytte af mine opskrifter og oplevelser med forskellige ting. Send mig en kommentar, hvis du har gode ideer som du gerne vil dele

fredag den 15. februar 2013

Rødbede boller

Jeg fandt denne opskrift hos Louise og var simpelthen nødt til at prøve den. Men lavede lidt om i opskriften, så den passede med de ting jeg selv havde i skabene.
Det er blevet en del nemmere at bage efter jeg har fået min rørmaskine. En super lækker Kenwood, som er blevet min nye store kærlighed i køkkenet.



Cirka 15 stykker

25 g gær
3 dl lunken vand
2 dl fromage fraiche
2 spsk. majsolie
2 tsk. salt
1 spsk. honning
300 g rødbede
50 g solsikkekerner
3 dl fuldkornshvedemel
cirka 7-8 dl hvedemel.

Bland vand og fraiche sammen og opløs gæren heri. Tilsæt derefter alle ingredienserne og rør det godt sammen. Ælt det rigtig godt -det er nok nemmest med en røremaskine.
Dejen skal være klistret, men hænge sammen. Lad dejen hæve 1½ time.

Tag dejen ud på et meldrysset bord og fold den sammen til en tyk pølse. Pas på med ikke at slå for meget på den, da luften så vil forsvinde. Skær dejen i passende stykker og kom dem på en bageplade med skærepladen opad. Lad være med at rulle eller folde dem.

Lad bollerne efterhæve i 20 minutter.

Opvarm ovnen til 225 grader og pensel imens bollerne med lidt vand. Bag dem i 20-25 minutter eller indtil de er færdige.

De er rigtig gode som madpakkebrød eller som sandwich med forskellige slags fyld.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lad mig vide hvad du synes. Jeg sætter altid pris på en kommentar