Velkommen til

Jeg håber du kan drage nytte af mine opskrifter og oplevelser med forskellige ting. Send mig en kommentar, hvis du har gode ideer som du gerne vil dele

søndag den 5. maj 2013

Rugbrød med surdej


Et virkelig lækkert rugbrød, men som tager en del forberedelsetid pga. surdejen.

Der kan læses mere om surdej her.

Rugbrød med surdej:
Fordej som laves på dag 1.:
2,5 dl surdej
35 g solsikkekerner
150 g hvedemel
2,5 dl lunkent vand
1,5 spsk. salt
150 g skårne rugkerner
2 spsk. lys sirup
en smule gær

Bland alle ingredienserne godt sammen og lad dejen hvile overdækket til dagen efter.

Dejen til dag 2:
Fordej fra dag 1
600 g rugmel
5 dl vand
2 spsk. salt
1 spsk. lys sirup

Bland fordejen fra dag 1 med resten af ingredienserne og rør dem godt sammen. De skal have cirka 10 minutters rørtid (på røremaskine).

Smør i brødform med rapsolie og fordej dejen grundigt heri.
Lad dejen hæve i 4-5 timer og bag derefter brødet i en forvarmet 180 graders ovn i 2 timer.

Når brødet tages ud er det meget vigtigt at det får lov at hvile. Det skal have nogle timer til at køle af.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lad mig vide hvad du synes. Jeg sætter altid pris på en kommentar