Velkommen til

Jeg håber du kan drage nytte af mine opskrifter og oplevelser med forskellige ting. Send mig en kommentar, hvis du har gode ideer som du gerne vil dele

tirsdag den 16. juli 2013

Hyldeblomst saft

En virkelig lækker og meget sommerlig drik. Det kan nåes endnu, hvis man er hurtig og lidt heldig. Herhjemme er der allerede blevet lavet anden portion. 
Drikken blev lavet med inspiration fra Dansukker

Hyldeblomst saft:
40 hyldeblomstskærme
4 citroner
2 liter kogende vand
1½ kg sukker
1 blev citronsyre - 20 g

 Saml og rengør 40 hyldeblomstskærme. Sørg for at der ikke er dyr og andre ting i blomsterne.

Skyl citronerne grundigt. Skær dem i skiver og læg dem ovenpå blomsterne. 

Hæld det kogende vand over blomsterne. Tilsæt sukker og rør indtil dette er opløst. Rør herefter citronsyren heri. Dæk skålen til og lad den trække 3-4 døgn.
Efter saften har trukket, hæld da blandingen op i en si med et viskestykke/saftklæde, og lad saften løbe fra. Hæld derefter saften på rengjorte flasker. Da saften kan fryses, og der også hældes noget i poser. 


Så er saften klar til at blive serveret og nydt. Her med friske jordbær.


Tip. Frihuset - TV2's nye kanal viste hvordan man kunne lave en kompot af resterne. Det kan være det skal prøves næste gang, der skal laves saft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lad mig vide hvad du synes. Jeg sætter altid pris på en kommentar