Velkommen til

Jeg håber du kan drage nytte af mine opskrifter og oplevelser med forskellige ting. Send mig en kommentar, hvis du har gode ideer som du gerne vil dele

lørdag den 22. februar 2014

Fastelavnsboller med nougat og marcipan - formet som muffins


Opskriften giver 12 muffins og er lavet med inspiration fra Odense Marcipan.

Fastelavns muffinboller:
2 dl mælk
25 g gær
3 æg
1 spsk. sukker
2 tsk. salt
1 spsk. honning
125 g smør
500 g hvedemel

Fyld:
75 g nougat
100 g marcipan
1 æg til pensling

Brug en røremaskine eller en elpisker.

Gæren røres ud i lun mælk og æggene røres i et af gangen.
Tilsæt sukker, salt, honning, smør og halvdelen af melet og rør det godt sammen. Drys resten af melet i lidt ad gangen, mens der røres og lad dejen hvilke 60 minutter.
Fordel dejen i en fast muffinform med 2 skeer. Lav en god fordybning i hver med fingeren og fyld den med nougat og marcipan. Fold dejen henover og vend bollen i formen så lukningen vender nedad.
Lad dem hæve 45 minutter. Pensl med æg og bag dem ved 25 minutter ved 180 graders varmluft.
Afkøl dem og pynt med glasur.

De hæver ret kraftigt, især når de kommer i ovnen, så derfor var de også vokset sammen, da de kom ud af ovnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lad mig vide hvad du synes. Jeg sætter altid pris på en kommentar