Velkommen til

Jeg håber du kan drage nytte af mine opskrifter og oplevelser med forskellige ting. Send mig en kommentar, hvis du har gode ideer som du gerne vil dele

fredag den 28. februar 2014

Pastinakbrød


Jeg så opskriften i Samvirke, og da det lige passede med at jeg havde en enkelt pastinak liggende i grøntsagsskuffen som trængte til at blive brugt, var det perfekt at prøve. Et virkelig lækkert brød, som passer godt til sandwich eller bare med smør til en god kop kaffe.

Pastinakbrød:
4 ½ dl lunkent vand
10 g gær
½ dl yoghurt naturel eller surdej
50 g knækkede hvede- eller rugkerner
100 g groftrevet pastinak
1 tsk. fennikelfrø
1 tsk. honning
300 g grahamsmel
375 g hvedemel
10 g salt

Opløs gæren i vandet og tilsæt yoghurt. Tilsæt knækkede hvedekerner, fennikelfrø, honning, pastinak og grahamsmel. Rør til det er blandet og tilsæt så resten af melet. Alt dejen i 5 minutter på røremaskine. Drys saltet i og rør yderligere 5 minutter.
Sæt dejen til hævning tildækket på et lunt sted i cirka 1½ time eller til den er hævet til dobbelt størrelse.
Tænd ovnen på 210 graders varmluft.
Vend forsigtet dejen ud på et meldrysset bord og form dejen til et rundt brød (dejen skal ikke æltes, men bare formes). Sæt brødet på en bageplade med bagepapir og skær et kryds på toppen af brødet med en skarp kniv.
Bag brødet i cirka 45 minutter til det er gyldent og hult når der bankes på undersides.

Brødet kan også formes til flutes eller boller, og skær bagetiden ned til cirka 20 minutter.

Opskriften er lavet med inspiration fra Samvirke feb. 2014.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lad mig vide hvad du synes. Jeg sætter altid pris på en kommentar