Velkommen til

Jeg håber du kan drage nytte af mine opskrifter og oplevelser med forskellige ting. Send mig en kommentar, hvis du har gode ideer som du gerne vil dele

lørdag den 29. marts 2014

Gulerodsrugbrød med surdej


Brødet fik en lidt sjov form, da det hævede ret meget op, og da jeg kun har silikoneforme, og derfor bevarede det ikke formen særlig pænt. Jeg må have fat i en rigtig rugbrødsform.
Opskriften er lavet med inspiration herfra.


Gulerodsrugbrød med surdej:
6 dl lunkent vand
12½ g gær
180 g surdej
600 g rugmel
100 g hvedemel
100 g skårne rugkerner
1½ spsk. salt
200 g revne gulerødder
Græskarkerner til pynt

Opløs gøren i vandet. Tilsæt de øvrige ingredienser, undtagen de revne gulerødder.
Ælt dejen godt igennem på røremaskine - gerne 10 minutter.
Tilsæt gulerødderne og ælt dejen i 2 minutter mere.
Lad dejen hæve tildækket og lunt cirka 2 timer.
Kom dejen op i 1 smurt rugbrødsform og tryk dejen godt ned i formen med en våd dejskraber. Drys eventuelt med græskarkerner.
Lad rugbrødet efterhæve tildækket og lunt indtil dejen er hævet op til kanten af formen - det tager cirka 1½ time.
Sæt brædet i en forvarmet ovn på 200 grader, der med det samme skrues ned til 170 grader.
Bages i cirka 1 time og 15 minutter.
Når brødet er færdigbagt, skal det pakkes ind i et fugtigt viskestykke. På den måde undgås en hård skorpe.

Du kan læse mere om surdejensprocessen her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lad mig vide hvad du synes. Jeg sætter altid pris på en kommentar