Velkommen til

Jeg håber du kan drage nytte af mine opskrifter og oplevelser med forskellige ting. Send mig en kommentar, hvis du har gode ideer som du gerne vil dele

lørdag den 15. marts 2014

Surdej


Surdej:
5 dl vand
250 g hvedemel
200 g fuldkornsmel af eget valg
50 g rugmel

Det hele blandet godt og første dag skal den stå i glasset uden låg i 2 timer, for at surdejen at blive sat godt igang. Herefter sættes låget på og surdejen får lov at arbejde.
De næste 8 dage røres der er i surdejen hver morgen og aften for at forhindre at melet synker til bunds og rådner. Og surdejen skal selvfølgelig bare stå på køkkenbordet ved stuetemperatur.

Bruger man ikke af surdejen i mere end højest 3 dage, skal man "snyde" den og kassere noget af den og tilsætte nyt mel og vand.
Skal den ikke bruges i længere tid, kan man sætte den i køleskabet i op til 14 dage, men når man vil bruge den igen skal den i stuetemperatur og tilsvarende fyldes op igen.
Herefter er det en god idé at afvente 1 døgnstid eller i det mindste til surdejen har nået stuetemperatur.


Genopfyldning kan være alt efter hvor meget man bruger - her er der cirka taget cirka 1 dl surdej;
1 dl vand
50 g hvedemel
35 g fuldkornsmel af eget valg
15 g rugmel


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Lad mig vide hvad du synes. Jeg sætter altid pris på en kommentar